Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Digital egenvård ska hjälpa unga

4 feb 2024 Risken för att drabbas av psykisk ohälsa är större för den som drabbas av psoriasis i ung ålder. Därför jobbar forskare vid Karolinska Institutet med en digital plattform för psykologisk egenvård för unga personer med psoriasis.

Läs hela artikeln

Algoritm ska förutsäga risken för psoriasisartrit

7 feb 2023 I dag lever många psoriasispatienter med psoriasisartrit flera år innan diagnosen ställs. Nu utvecklas ett datorprogram som ska kunna förutsäga, redan vid debut av hudsymptomen, vilka patienter som har förhöjd risk att få artrit.

Läs hela artikeln

Stor studie om psykisk ohälsa vid psoriasis

11 jan 2023 Det har länge antagits att psykisk ohälsa vid psoriasis främst beror på försämrad livskvalitet. Nu påbörjas en stor studie som ska undersöka de biologiska faktorerna som kan spela roll vid ångest, depression och psykisk ohälsa.

Nya miljoner till psoriasisforskningen

26 okt 2022 Psoriasisförbundet fortsätter bidra till att svensk psoriasisforskning kan fortsätta framåt. 17 olika forskningsprojekt har i år beviljats pengar, och totalt 2,9 miljoner delas ut från Psoriasisfonden och Gösta A Karlssons 60-årsfond.

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundet arrangerar föreläsningar om psoriasis och psoriasisartrit

4 feb 2022 Psoriasisförbundet kommer att arrangera en mängd olika digitala aktiviteter under året. Det handlar bland annat om digitala föreläsningar med forskare och träffar för nya och nyfikna medlemmar.

Läs hela artikeln

Forskarna som blickar mot framtiden

22 dec 2021 Vad händer inom psoriasisforskningen just nu, hur har forskningen utvecklats genom åren och vad är de stora utmaningarna framöver? Det var några av de frågor som Chris Anderson, professor emeritus i dermatologi, Charlotta Enerbäck professor i dermatologi och Deepti Verma psoriasisforskare diskuterade när Psoriasistidningen samlade de tre forskarna på Ingrid Asp Psoriasis Research Center i oktober.

Läs hela artikeln

Förbundets stiftelser satsar på forskningen

13 okt 2021 Psoriasisförbundets stiftelser delar ut 2,9 miljoner kronor till forskning om psoriasis och psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Svensk forskare prisas på konferens

3 jul 2021 Priset för bästa vetenskapliga poster, den kanske mest prestigefyllda utmärkelsen på den sjätte världskonferensen om psoriasis och psoriasisartrit, gick till svenska forskaren Maria Lampinen. Det stod klart då konferensen avslutades på lördagseftermiddagen med en prisutdelning.

Fokus på patienter och covid-19 på världskonferens

1 jul 2021 Hur kan kommunikationen med vårdpersonal och patienter påverka behandlingen av psoriasis/psoriasisartrit och vad säger forskningen om förhållandet mellan sjukdomarna och covid-19? Det är några av de ämnen som diskuterats under de första två dagarna av världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit som pågår fram till lördag den 3 juli.