Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Bli månadsgivare och stöd forskningen

19 Jul 2018 Som månadsgivare kan vi tillsammans göra så att att forskare kan satsa långsiktigt för att uppnå nya genombrott.

Klimatvård på rundabordssamtal i Almedalen 2018

4 Jul 2018 Klimatvård ingår i de nya nationella riktlinjerna som en av flera rekommendationer, men hur ska vi få till att det fungerar i hela landet för alla de patienter som är i behov den?

Läs hela artikeln

Vården missar ofta psoriasis i hudveck

4 Jul 2018 Invers psoriasis är en form av psoriasis som uppträder vid könet och i hudveck som armhålor, under brösten och mellan skinkorna. Vården missar ofta denna form av psoriasis. En anledning kan vara att både patienter och läkare tycker att det är pinsamt att prata om psoriasis på könet, mellan skinkorna och under brösten. En annan anledning kan vara att läkarna aldrig ser utslagen därför att de inte bett patienterna ta av sig underkläderna.

Läs hela artikeln

Barn med psoriasis fokus för SPIRA-stipendiat

31 Maj 2018 Vid SSDVs årsmöte delades årets SPIRA-stipendier ut, där det ena gick till ett projekt med fokus på barn med psoriasis.

Läs hela artikeln

Forskarsamtal om vad som händer inom forskningen om psoriasis och psoriasisartrit

5 Feb 2018 I framtiden får vi patienter ta ett större ansvar för vår egen vård. Det hävdade reumatologen Gerd-Marie Alenius och dermatologen Marcus Schmitt-Egenolf när de medverkade i ett samtal på Psoriasisförbundets riksstämma i oktober.

Läs hela artikeln

Studie söker deltagare med psoriasisartrit

31 Jan 2018 Har du psoriasisartrit och vill delta i en studie om hur det är att leva med sjukdomen och din upplevelse av vården?

Livesändning på Facebook

27 Okt 2017 På Internationella psoriasisdagen den 29 oktober kan du följa Psoriasisförbundets livesändning med Prof. Mona Ståhle och Dr. Kenneth Henriksson på vår Facebook-sida.

Läs hela artikeln

Ny behandling på gång för Psoriasisartrit

20 Jun 2017 På forskningskonferensen EULAR presenterades data för två nya läkemedelsklasser vid psoriasisartrit. Båda med lovande resultat.

Läs hela artikeln

Så når vi en mer jämlik hälsa

2 Jun 2017 Hälsoskillnaderna i Sverige är påtagliga, högutbildade kan räkna med nästan sex år längre liv än lågutbildade.