Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Rekordmycket pengar till psoriasisforskning

30 sep 2019 Nästan 6,5 miljoner till forskning om psoriasis. Det kommer Psoriasisfonden och Gösta A Karlssons 60-års fond bidra med i år. Förra årets rekordutdelning på 4,65 miljoner slogs därmed med råge.

Läs hela artikeln

Internationell undersökning om att leva med psoriasis/psoriasisartrit

29 aug 2019 Sverige ingår i internationell undersökning med syfte att bättre förstå hur det är för kvinnor i åldern 18-45 att leva med psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Effektiv behandling av psoriasis kan vara bra för hjärtat

24 apr 2019 Ny forskning tyder på att effektiv behandling av psoriasis minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar.

Läs hela artikeln

Nya riktlinjer i centrum på Psoriasisdagen

3 apr 2019 Vad kommer de nya nationella riktlinjerna för vård vid psoriasis innebära för vården? Den frågan stod i centrum när Dagens Medicin och Psoriasisförbundet i början av april arrangerade Psoriasisdagen.

Läs hela artikeln

Från idé till färdig medicin

24 dec 2018 Det tar ungefär 15 år att forska fram ett nytt läkemedel, från idé till att det blir godkänt av myndigheterna.

Lyckat partnerskap med forskningen

22 dec 2018 Intervju med Mikael Ek om lyckat partnerskap mellan patient och forskning.

Intervju med forskaren Liv Eidsmo

21 dec 2018 Liv Eidsmo, Karolinska Institutet, är en av de forskare som får forskningsanslag från Psoriasisförbundets forskningsstiftelser.

Rekordutdelning till forskning från Psoriasisförbundet

3 okt 2018 Psoriasisförbundet delar i år ut 4,65 miljoner kronor till svenska forskare inom psoriasis. Det är det högsta beloppet som förbundet via sina forskningsstiftelser någonsin har delat ut till vetenskapliga projekt som ökar kunskapen om psoriasis och psoriasisartrit, de sjukas levnadsvillkor och bättre behandlingsmetoder.

Forskning om samsjuklighet

14 sep 2018 Idag vet vi att den som har psoriasis löper större risk än andra att drabbas av hjärtkärlsjukdomar. Men vi vet inte varför det är så. Det vill forskaren Deepti Verma ändra på. Och svaret på frågan kan få konsekvenser för valet av behandling vid psoriasis.