Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Förbundets stiftelser satsar på forskningen

13 okt 2021 Psoriasisförbundets stiftelser delar ut 2,9 miljoner kronor till forskning om psoriasis och psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Svensk forskare prisas på konferens

3 jul 2021 Priset för bästa vetenskapliga poster, den kanske mest prestigefyllda utmärkelsen på den sjätte världskonferensen om psoriasis och psoriasisartrit, gick till svenska forskaren Maria Lampinen. Det stod klart då konferensen avslutades på lördagseftermiddagen med en prisutdelning.

Fokus på patienter och covid-19 på världskonferens

1 jul 2021 Hur kan kommunikationen med vårdpersonal och patienter påverka behandlingen av psoriasis/psoriasisartrit och vad säger forskningen om förhållandet mellan sjukdomarna och covid-19? Det är några av de ämnen som diskuterats under de första två dagarna av världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit som pågår fram till lördag den 3 juli.

Läs hela artikeln

Patientperspektiv på konferens om psoriasis och psoriasisartrit

8 jun 2021 Mellan den 30 juni och 3 juli hålls den sjätte världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit. Barbra Bohannan som ingår i den vetenskapliga kommittén som ansvarar för konferensens programinnehåll svarar på frågor om konferensen som i år kommer att bli helt digital.

Läs hela artikeln

Låg kunskap om psoriasisartrit enligt enkät

30 mar 2021 Allmänläkares kunskap om psoriasisartrit är alltför låg. Det visar en ny undersökning om bemötandet i primärvården som Psoriasisförbundet gjort.

Läs hela artikeln

Risk för psoriasis och psoriasisartrit kopplat till sämre kondition

22 jan 2021 En ny studie från Göteborgs universitet visar att det finns en koppling mellan fysisk kondition hos unga vuxna och risken för att drabbas av psoriasis och psoriasisartrit senare i livet. De med sämre kondition hade större risk att utveckla sjukdomarna.

Läs hela artikeln

Hur påverkas forskningen av industrin?

17 dec 2020 Näringslivet står för en betydande del av forskningsfinansieringen i Sverige och psoriasisforskningen är inget undantag. Men hur påverkas forskningen av industrins behov av att gå med vinst och få ut sina egna läkemedel på marknaden?

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundets stiftelser delar ut pengar till forskning

14 okt 2020 I år delas totalt över 3 MSEK ut till svensk forskning om psoriasis och psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Samsjuklighet ökar risken för psykisk ohälsa

31 aug 2020 Samsjuklighet som diabetes och hjärt-kärlsjukdomar är ofta en större orsak till psykisk ohälsa hos psoriasispatienter än själva hudsjukdomen. Det visar en ny studie från Umeå universitet.