Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Myter och fakta om coronaviruset

10 jul 2020 Är personer med psoriasis och psoriasisartrit en riskgrupp och hur ska man tänka kring sin behandling om man går på biologiska läkemedel eller annan medicin som kan påverka immunförsvaret? Psoriasistidningen har faktakollat några vanliga påståenden om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Mer forskning om psoriasis hos barn och unga behövs

21 feb 2020 Upp till 30 procent av alla som får psoriasis får det innan 20 års ålder, men ändå finns det mycket vi inte vet om psoriasis hos de yngsta patienterna. Vad måste vi bli bättre på, och varför?

Så påverkar T-cellerna psoriasis

20 dec 2019 I vanliga fall fungerar de för att skydda oss från infektioner. Men vid psoriasis bidrar T-cellernas beteende till att sjukdomen utvecklas och inte läker ut. Forskare vid Karolinska försöker nu ta reda på vad man kan göra för att blockera de skadliga cellerna.

Tre frågor om magen

22 nov 2019 Tre frågor till Maria Lampinen, docent vid Akademiska sjukhuset i Uppsala som forskar om tarmens roll i psoriasis

Läs hela artikeln

Mycket fokus på psoriasis när hudläkare från hela världen samlades

16 okt 2019 Nyligen samlades över 12000 hudläkare och patientrepresentanter från hela världen i Madrid för att ta del av de senaste rönen kring olika dermatologiska sjukdomar. Psoriasis var en av de sjukdomar som fick allra störst utrymme i programmet.

Rekordmycket pengar till psoriasisforskning

30 sep 2019 Nästan 6,5 miljoner till forskning om psoriasis. Det kommer Psoriasisfonden och Gösta A Karlssons 60-års fond bidra med i år. Förra årets rekordutdelning på 4,65 miljoner slogs därmed med råge.

Läs hela artikeln

Internationell undersökning om att leva med psoriasis/ psoriasisartrit

29 aug 2019 Sverige ingår i internationell undersökning med syfte att bättre förstå hur det är för kvinnor i åldern 18-45 att leva med psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Effektiv behandling av psoriasis kan vara bra för hjärtat

24 apr 2019 Ny forskning tyder på att effektiv behandling av psoriasis minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar.

Läs hela artikeln

Nya riktlinjer i centrum på Psoriasisdagen

3 apr 2019 Vad kommer de nya nationella riktlinjerna för vård vid psoriasis innebära för vården? Den frågan stod i centrum när Dagens Medicin och Psoriasisförbundet i början av april arrangerade Psoriasisdagen.