Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Rekordutdelning till forskning från Psoriasisförbundet

3 Okt 2018 Psoriasisförbundet delar i år ut 4,65 miljoner kronor till svenska forskare inom psoriasis. Det är det högsta beloppet som förbundet via sina forskningsstiftelser någonsin har delat ut till vetenskapliga projekt som ökar kunskapen om psoriasis och psoriasisartrit, de sjukas levnadsvillkor och bättre behandlingsmetoder.

Forskning om samsjuklighet

14 Sep 2018 Idag vet vi att den som har psoriasis löper större risk än andra att drabbas av hjärtkärlsjukdomar. Men vi vet inte varför det är så. Det vill forskaren Deepti Verma ändra på. Och svaret på frågan kan få konsekvenser för valet av behandling vid psoriasis.

Läs hela artikeln

Bli månadsgivare och stöd forskningen

19 Jul 2018 Som månadsgivare kan vi tillsammans göra så att att forskare kan satsa långsiktigt för att uppnå nya genombrott.

Klimatvård på rundabordssamtal i Almedalen 2018

4 Jul 2018 Klimatvård ingår i de nya nationella riktlinjerna som en av flera rekommendationer, men hur ska vi få till att det fungerar i hela landet för alla de patienter som är i behov den?

Läs hela artikeln

Vården missar ofta psoriasis i hudveck

4 Jul 2018 Invers psoriasis är en form av psoriasis som uppträder vid könet och i hudveck som armhålor, under brösten och mellan skinkorna. Vården missar ofta denna form av psoriasis. En anledning kan vara att både patienter och läkare tycker att det är pinsamt att prata om psoriasis på könet, mellan skinkorna och under brösten. En annan anledning kan vara att läkarna aldrig ser utslagen därför att de inte bett patienterna ta av sig underkläderna.

Läs hela artikeln

Barn med psoriasis fokus för SPIRA-stipendiat

31 Maj 2018 Vid SSDVs årsmöte delades årets SPIRA-stipendier ut, där det ena gick till ett projekt med fokus på barn med psoriasis.

Läs hela artikeln

Forskarsamtal om vad som händer inom forskningen om psoriasis och psoriasisartrit

5 Feb 2018 I framtiden får vi patienter ta ett större ansvar för vår egen vård. Det hävdade reumatologen Gerd-Marie Alenius och dermatologen Marcus Schmitt-Egenolf när de medverkade i ett samtal på Psoriasisförbundets riksstämma i oktober.

Läs hela artikeln

Studie söker deltagare med psoriasisartrit

31 Jan 2018 Har du psoriasisartrit och vill delta i en studie om hur det är att leva med sjukdomen och din upplevelse av vården?

Livesändning på Facebook

27 Okt 2017 På Internationella psoriasisdagen den 29 oktober kan du följa Psoriasisförbundets livesändning med Prof. Mona Ståhle och Dr. Kenneth Henriksson på vår Facebook-sida.