Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Låg kunskap om psoriasisartrit enligt enkät

30 mar 2021 Allmänläkares kunskap om psoriasisartrit är alltför låg. Det visar en ny undersökning om bemötandet i primärvården som Psoriasisförbundet gjort.

Läs hela artikeln

Risk för psoriasis och psoriasisartrit kopplat till sämre kondition

22 jan 2021 En ny studie från Göteborgs universitet visar att det finns en koppling mellan fysisk kondition hos unga vuxna och risken för att drabbas av psoriasis och psoriasisartrit senare i livet. De med sämre kondition hade större risk att utveckla sjukdomarna.

Läs hela artikeln

Hur påverkas forskningen av industrin?

17 dec 2020 Näringslivet står för en betydande del av forskningsfinansieringen i Sverige och psoriasisforskningen är inget undantag. Men hur påverkas forskningen av industrins behov av att gå med vinst och få ut sina egna läkemedel på marknaden?

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundets stiftelser delar ut pengar till forskning

14 okt 2020 I år delas totalt över 3 MSEK ut till svensk forskning om psoriasis och psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Samsjuklighet ökar risken för psykisk ohälsa

31 aug 2020 Samsjuklighet som diabetes och hjärt-kärlsjukdomar är ofta en större orsak till psykisk ohälsa hos psoriasispatienter än själva hudsjukdomen. Det visar en ny studie från Umeå universitet.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om coronaviruset

10 jul 2020 Är personer med psoriasis och psoriasisartrit en riskgrupp och hur ska man tänka kring sin behandling om man går på biologiska läkemedel eller annan medicin som kan påverka immunförsvaret? Psoriasistidningen har faktakollat några vanliga påståenden om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Mer forskning om psoriasis hos barn och unga behövs

21 feb 2020 Upp till 30 procent av alla som får psoriasis får det innan 20 års ålder, men ändå finns det mycket vi inte vet om psoriasis hos de yngsta patienterna. Vad måste vi bli bättre på, och varför?

Så påverkar T-cellerna psoriasis

20 dec 2019 I vanliga fall fungerar de för att skydda oss från infektioner. Men vid psoriasis bidrar T-cellernas beteende till att sjukdomen utvecklas och inte läker ut. Forskare vid Karolinska försöker nu ta reda på vad man kan göra för att blockera de skadliga cellerna.

Tre frågor om magen

22 nov 2019 Tre frågor till Maria Lampinen, docent vid Akademiska sjukhuset i Uppsala som forskar om tarmens roll i psoriasis