Konferensdagar i Visby

Konferensdagar

Under Valborgshelgen arrangerade Psoriasisförbundets länsavdelningar på Gotland och Kalmar län mycket uppskattade konferensdagar i Visby. Samtliga medlemmar i Gotlands län, Kalmar län samt en mängd läkare från bägge länen, var inbjudna. Konferensen var till delar en samverkan med läkemedelsbolaget Amgen AB.
Temat för dagarna var Samarbeten för bättre vård och livskvalitet för patienter med psoriasisartrit och psoriasis.

Den första dagen bjöds på föreläsningar med inbjudna läkare och forskare., frågestund, diskussioner och problemlösningar i grupp.

Hudläkare Birgitta Wilson Claréus talade bland annat om forskning och olika mätsystem för graden av psoriasissjukdom och graden av livskvalitet. Hon talade om medicinering samt om stora regionala skillnader i vården av psoriasissjuka. Detta trots att det finns nationella riktlinjer framtagna för sjukvårdspersonal att följa.
Reumatolog Kenneth Henriksson berättade om den svåra situation psoriasisartritpatienter har, då det är lätt för vården att missa vad ledvärken beror på. Det finns inga blodprover som påvisar sjukdomen, utan den måste diagnosticeras på annat sätt. Henriksson berättade om mediciner men också om föråldrade behandlingsmetoder och sådana som inte fungerar. Primärvården behöver remittera patienter som söker för ”oförklarlig ledvärk” till reumatolog, för att inte tappa denna patientgrupp.
Hudläkaren och forskaren Åsa Krantz föreläste om intressanta kopplingar mellan tarmens funktion och dysfunktion, kopplat till psoriasis. Bakterier och andra mikroorganismer finns på både hud och i tarm. I tarmen bidrar de till immunsystemets funktion, och om tarmbarriären släpper igenom ”fel” saker och stänger inne ”fel” saker, blir det obalans. Man hittar flera sjukdomar kopplade till just denna dysfunktion, bl a psoriasis, diabetes typ 2, fetma och hjärt-kärlsjukdomar.
Vi avslutade eftermiddagen med öppna diskussioner och grupparbeten där målet var att hitta förslag på upplysning och samarbeten.
Dagen var intensiv och det var trötta medlemmar som tidigt gick till sängs.

Valborgsmässoafton blev också samarbetets dag, då länsavdelningarna träffades för samtal kopplade till gårdagen, men även för dem som klarade av det; bowling, shuffleboard och biljard. En gemensam avslutning på kvällen hölls, med sång och musik med kulturprofilen Lennart Walman. Han satte verkligen kalmarlänsborna på det hala, med sitt fina, gamla gutemål.
Kvällen avslutades med en god middag. Alla var glada och överens om flera saker; en av dem var att Psoriasisförbundet behövs för att bevaka sjukvårdspolitik och att informera om sjukdomarna och vad det innebär att vara drabbad. Den allmänna kunskapen om sjukdomarna är ganska låg, framför allt om psoriasisartrit. Tyvärr vittnar många medlemmar, om att detta gäller även primärvårdens personal, då psoriasisartritpatienter utan ännu ställd diagnos, oftast lämnas utan remiss till reumatolog för utredning. Psoriasispatienter får det allt svårare eller har det redan omöjligt att få klimatvård och fotvård genom regionerna.

Psoriasisförbundets länsavdelningar Gotland och Kalmar län, var glada över att ha påbörjat samarbete över länsgränserna i denna form av utbildningsform, och har för avsikt att fortsätta med detta.

Innan det var dags för kalmarlänsborna att återvända till fastlandet, hann de ta en promenad i strålande solsken. Botaniska trädgården och Visby innerstad i ljuvligt vårväder gav extra glädje till dessa dagar med ett allvarligt och viktigt tema.
Vi som bor på ön, njöt naturligtvis också, i det vackra Valborgsvädret!

Gotlands län

Psoriasisförbundet