Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Samband mellan psykiskt mående och psoriasisskov

18 feb 2021 Psoriasistidningens första nummer för året har temat psykisk ohälsa. Där möter ni bland annat Diana Norling som märker ett tydligt samband mellan sitt psykiska mående och psoriasisskov.

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundet beklagar varsel på psoriasismottagningar

17 feb 2021 I dag gick Psoriasisföreningen i Stockholms län ut med besked om att man varslar samtliga medarbetare på sina psoriasismottagningar. Detta sker på grund av minskade vårdersättningar till följd av covid-19, enligt ett pressmeddelande.

Läs hela artikeln

Risk för psoriasis och psoriasisartrit kopplat till sämre kondition

22 jan 2021 En ny studie från Göteborgs universitet visar att det finns en koppling mellan fysisk kondition hos unga vuxna och risken för att drabbas av psoriasis och psoriasisartrit senare i livet. De med sämre kondition hade större risk att utveckla sjukdomarna.

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundet får pengar för satsning på psoriasissköterskor

10 nov 2020 Psoriasisförbundet har fått 100 000 kronor för en satsning på vidareutbildning om psoriasis för sjuksköterskor och undersköterskor, med syfte att höja kompetensen och öka deras kunskap om sjukdomen.

Interaktiv kampanj under World Psoriasis Day

27 okt 2020 Den 29 oktober är det som vanligt World Psoriasis Day (Psoriasisdagen). Årets tema handlar om att sprida erfarenhet och kunskap om hur det är att leva med psoriasis och psoriasisartrit. Psoriasistidningen har tittat lite närmare på vad som händer ute i världen under dagen.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om coronaviruset

10 jul 2020 Är personer med psoriasis och psoriasisartrit en riskgrupp och hur ska man tänka kring sin behandling om man går på biologiska läkemedel eller annan medicin som kan påverka immunförsvaret? Psoriasistidningen har faktakollat några vanliga påståenden om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

”Bostadsort ska inte avgöra vilken vård du får”

23 jun 2020 Den 23 juni publicerade Psoriasisförbundet en debattartikel i Altinget med krav på en bättre och mer jämlik vård för patienter med psoriasis och psoriasisartrit. Här nedan svarar förbundsordförande Tina Norgren på tre frågor om innehållet i artikeln och varför det är viktigt att den publiceras nu.

Sändning om coronaviruset

29 maj 2020 Den 1 juni höll Psoriasisförbundet en direktsändning på Facebook där Toomas Talme, överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset svarade på tittarnas frågor om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit. Det går bra att se sändningen i efterhand via länken nedan.

Riskgrupper vid covid-19 och samsjuklighet vid psoriasis

4 maj 2020 Psoriasis i sig är ingen riskfaktor för covid-19. Men det kan vara bra att känna till faktorer som kan leda till ett allvarligare sjukdomsförlopp.