Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Nya riktlinjer i centrum på Psoriasisdagen

3 apr 2019 Vad kommer de nya nationella riktlinjerna för vård vid psoriasis innebära för vården? Den frågan stod i centrum när Dagens Medicin och Psoriasisförbundet i början av april arrangerade Psoriasisdagen.

Intervju med forskaren Liv Eidsmo

21 Dec 2018 Liv Eidsmo, Karolinska Institutet, är en av de forskare som får forskningsanslag från Psoriasisförbundets forskningsstiftelser.

Läs hela artikeln

Nina vill att vården ska se hela människan

1 Nov 2018 Så påverkas psyket av psoriasis är temat för senaste Psoriasistidningen. Här bjuder vi på en av artiklarna.

Läs hela artikeln

Hur kan vården av psoriasis förbättras i Sverige?

6 sep 2018 Hur kan psoriasisvården bli bättre i Sverige? Vi frågar Marcus Schmitt-Egenolf, professor i dermatologi och psoriasisexpert, vad han tycker.

Läs hela artikeln

Bli månadsgivare och stöd forskningen

19 jul 2018 Som månadsgivare kan vi tillsammans göra så att att forskare kan satsa långsiktigt för att uppnå nya genombrott.

Klimatvård på rundabordssamtal i Almedalen 2018

4 jul 2018 Klimatvård ingår i de nya nationella riktlinjerna som en av flera rekommendationer, men hur ska vi få till att det fungerar i hela landet för alla de patienter som är i behov den?

Läs hela artikeln

Vården missar ofta psoriasis i hudveck

4 jul 2018 Invers psoriasis är en form av psoriasis som uppträder vid könet och i hudveck som armhålor, under brösten och mellan skinkorna. Vården missar ofta denna form av psoriasis. En anledning kan vara att både patienter och läkare tycker att det är pinsamt att prata om psoriasis på könet, mellan skinkorna och under brösten. En annan anledning kan vara att läkarna aldrig ser utslagen därför att de inte bett patienterna ta av sig underkläderna.

Läs hela artikeln

Barn med psoriasis fokus för SPIRA-stipendiat

31 maj 2018 Vid SSDVs årsmöte delades årets SPIRA-stipendier ut, där det ena gick till ett projekt med fokus på barn med psoriasis.

Läs hela artikeln

Nya riktlinjer ger hopp om klimatvård i hela landet

14 mar 2018 Klimatvård har i mer än 50 år varit en viktig del av vården för patienter med psoriasis. Här bjuder vi på en artikel i senaste Psoriasistidningen