Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Bli månadsgivare och stöd forskningen

19 Jul 2018 Som månadsgivare kan vi tillsammans göra så att att forskare kan satsa långsiktigt för att uppnå nya genombrott.

Klimatvård på rundabordssamtal i Almedalen 2018

4 Jul 2018 Klimatvård ingår i de nya nationella riktlinjerna som en av flera rekommendationer, men hur ska vi få till att det fungerar i hela landet för alla de patienter som är i behov den?

Läs hela artikeln

Vården missar ofta psoriasis i hudveck

4 Jul 2018 Invers psoriasis är en form av psoriasis som uppträder vid könet och i hudveck som armhålor, under brösten och mellan skinkorna. Vården missar ofta denna form av psoriasis. En anledning kan vara att både patienter och läkare tycker att det är pinsamt att prata om psoriasis på könet, mellan skinkorna och under brösten. En annan anledning kan vara att läkarna aldrig ser utslagen därför att de inte bett patienterna ta av sig underkläderna.

Läs hela artikeln

Barn med psoriasis fokus för SPIRA-stipendiat

31 Maj 2018 Vid SSDVs årsmöte delades årets SPIRA-stipendier ut, där det ena gick till ett projekt med fokus på barn med psoriasis.

Läs hela artikeln

Nya riktlinjer ger hopp om klimatvård i hela landet

14 Mar 2018 Klimatvård har i mer än 50 år varit en viktig del av vården för patienter med psoriasis. Här bjuder vi på en artikel i senaste Psoriasistidningen

Läs hela artikeln

Nationella riktlinjer bäddar för mer jämlik psoriasisvård

12 Mar 2018 Idag har Socialstyrelsen publicerat en remissversion av nationella riktlinjer för vård vid psoriasis. Riktlinjerna fungerar som en rekommendation till vården om vilka vårdformer de bör erbjuda olika grupper av patienter med psoriasis.

Läs hela artikeln

Uppdaterat: Anmäl dig till utbildning om psoriasis och psoriasisartrit 17-18 mars

7 Feb 2018 I vår kommer Västerbotten och Norrbottens län anordna utbildning om psoriasis och psoriasisartrit. Detta är ett tillfälle du inte bör missa.

Läs hela artikeln

Forskarsamtal om vad som händer inom forskningen om psoriasis och psoriasisartrit

5 Feb 2018 I framtiden får vi patienter ta ett större ansvar för vår egen vård. Det hävdade reumatologen Gerd-Marie Alenius och dermatologen Marcus Schmitt-Egenolf när de medverkade i ett samtal på Psoriasisförbundets riksstämma i oktober.

Läs hela artikeln

Registret som ger svar på forskarnas frågor

19 Dec 2017 Nyfiken på innehållet i senaste numret av Psoriasistidningen? Vi bjuder på en artikel: "Registret som ger svar på forskarnas frågor"