Senaste nytt från Psoriasisförbundet

”Bostadsort ska inte avgöra vilken vård du får”

23 jun 2020 Den 23 juni publicerade Psoriasisförbundet en debattartikel i Altinget med krav på en bättre och mer jämlik vård för patienter med psoriasis och psoriasisartrit. Här nedan svarar förbundsordförande Tina Norgren på tre frågor om innehållet i artikeln och varför det är viktigt att den publiceras nu.

Sändning om coronaviruset

29 maj 2020 Den 1 juni höll Psoriasisförbundet en direktsändning på Facebook där Toomas Talme, överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset svarade på tittarnas frågor om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit. Det går bra att se sändningen i efterhand via länken nedan.

Riskgrupper vid covid-19 och samsjuklighet vid psoriasis

4 maj 2020 Psoriasis i sig är ingen riskfaktor för covid-19. Men det kan vara bra att känna till faktorer som kan leda till ett allvarligare sjukdomsförlopp.

Läs hela artikeln

Experterna om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit

18 mar 2020 Vad ska man tänka på kring coronaviruset om man har psoriasis/psoriasisartrit? Psoriasisförbundet har pratat med två experter på hudsjukdomar som ger sina bästa råd.

Atlas kartlägger psoriais

24 jan 2020 För den som vill veta mer om psoriasis finns nu en psoriasisatlas som kartlägger sjukdomen i hela världen.

Intervju med hudläkare Birgitta Stymne på Psoriasisdagen

29 okt 2019 På Psoriasisdagen intervjuade vi hudläkaren Birgitta Stymne om psoriasis på vår Facebooksida.

Läs hela artikeln

Fler svenskar än vi anat kan ha psoriasis

24 jul 2019 Mellan en halv miljon och en miljon svenskar kan ha psoriasis och/eller psoriasisartrit. Det är många fler än vad tidigare uppskattningar visat.

Läs hela artikeln

Effektiv behandling av psoriasis kan vara bra för hjärtat

24 apr 2019 Ny forskning tyder på att effektiv behandling av psoriasis minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar.

Läs hela artikeln

Nya riktlinjer i centrum på Psoriasisdagen

3 apr 2019 Vad kommer de nya nationella riktlinjerna för vård vid psoriasis innebära för vården? Den frågan stod i centrum när Dagens Medicin och Psoriasisförbundet i början av april arrangerade Psoriasisdagen.