Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Psoriasisförbundet får pengar för satsning på psoriasissköterskor

10 nov 2020 Psoriasisförbundet har fått 100 000 kronor för en satsning på vidareutbildning om psoriasis för sjuksköterskor och undersköterskor, med syfte att höja kompetensen och öka deras kunskap om sjukdomen.

Interaktiv kampanj under World Psoriasis Day

27 okt 2020 Den 29 oktober är det som vanligt World Psoriasis Day (Psoriasisdagen). Årets tema handlar om att sprida erfarenhet och kunskap om hur det är att leva med psoriasis och psoriasisartrit. Psoriasistidningen har tittat lite närmare på vad som händer ute i världen under dagen.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om coronaviruset

10 jul 2020 Är personer med psoriasis och psoriasisartrit en riskgrupp och hur ska man tänka kring sin behandling om man går på biologiska läkemedel eller annan medicin som kan påverka immunförsvaret? Psoriasistidningen har faktakollat några vanliga påståenden om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

”Bostadsort ska inte avgöra vilken vård du får”

23 jun 2020 Den 23 juni publicerade Psoriasisförbundet en debattartikel i Altinget med krav på en bättre och mer jämlik vård för patienter med psoriasis och psoriasisartrit. Här nedan svarar förbundsordförande Tina Norgren på tre frågor om innehållet i artikeln och varför det är viktigt att den publiceras nu.

Sändning om coronaviruset

29 maj 2020 Den 1 juni höll Psoriasisförbundet en direktsändning på Facebook där Toomas Talme, överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset svarade på tittarnas frågor om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit. Det går bra att se sändningen i efterhand via länken nedan.

Riskgrupper vid covid-19 och samsjuklighet vid psoriasis

4 maj 2020 Psoriasis i sig är ingen riskfaktor för covid-19. Men det kan vara bra att känna till faktorer som kan leda till ett allvarligare sjukdomsförlopp.

Läs hela artikeln

Experterna om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit

18 mar 2020 Vad ska man tänka på kring coronaviruset om man har psoriasis/psoriasisartrit? Psoriasisförbundet har pratat med två experter på hudsjukdomar som ger sina bästa råd.

Atlas kartlägger psoriais

24 jan 2020 För den som vill veta mer om psoriasis finns nu en psoriasisatlas som kartlägger sjukdomen i hela världen.

Intervju med hudläkare Birgitta Stymne på Psoriasisdagen

29 okt 2019 På Psoriasisdagen intervjuade vi hudläkaren Birgitta Stymne om psoriasis på vår Facebooksida.