Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Forskarna som blickar mot framtiden

22 dec 2021 Vad händer inom psoriasisforskningen just nu, hur har forskningen utvecklats genom åren och vad är de stora utmaningarna framöver? Det var några av de frågor som Chris Anderson, professor emeritus i dermatologi, Charlotta Enerbäck professor i dermatologi och Deepti Verma psoriasisforskare diskuterade när Psoriasistidningen samlade de tre forskarna på Ingrid Asp Psoriasis Research Center i oktober.

Psoriasismottagningar hotas av nedläggning

10 dec 2021 De psoriasismottagningar som drivs av Psoriasisföreningen i Stockholms hotas av nedläggning på grund av omstrukturering av hudvården i länet. En nedläggning skulle innebära att 5400 patienter med kroniska diagnoser som psoriasis och atopiskt eksem får söka vård någon annanstans.

Läs hela artikeln

Frisörer ska lära sig mer om psoriasis

17 nov 2021 Att gå till frisören kan vara en jobbig upplevelse för många psoriatiker. Det vill Psoriasisförbundet råda bot på med en ny utbildning för frisörer.

Se Psoriasisförbundets sändning från Psoriasisdagen

29 okt 2021 Se Psoriasisförbundets sändning på Psoriasisdagen den 29 oktober från Psoriasisföreningens mottagning i Södertälje.

Siw Malmkvist om sin psoriasis

26 okt 2021 Hon är en av Sveriges mest folkkära artister och högaktuell med sin medverkan i TV4:s Så mycket bättre, som har premiär den 30 oktober. Vad som är mindre känt är att Siw Malmkvist också har psoriasis.

Psoriasisvården fortsatt ojämlik

24 sep 2021 Bara ungefär hälften av landets regioner erbjuder klimatvård och medicinsk fotvård. Det visar Psoriasistidningens granskning. Men det är inte det enda som behöver åtgärdas för att skapa en mer jämlik psoriasisvård.

Psoriasisförbundet deltar i Patientriksdagen

31 aug 2021 I vinter är det åter dags för den så kallade Patientriksdagen. Ett unikt tillfälle för Psoriasisförbundet att påverka beslutsfattare och berätta vilka frågor som är viktiga för Psoriasisförbundets medlemmar. Läs mer om Patientriksdagen och kommentar från Psoriasisförbundets ordförande Tina Norgren här.

Läs hela artikeln

Svensk forskare prisas på konferens

3 jul 2021 Priset för bästa vetenskapliga poster, den kanske mest prestigefyllda utmärkelsen på den sjätte världskonferensen om psoriasis och psoriasisartrit, gick till svenska forskaren Maria Lampinen. Det stod klart då konferensen avslutades på lördagseftermiddagen med en prisutdelning.

Fokus på patienter och covid-19 på världskonferens

1 jul 2021 Hur kan kommunikationen med vårdpersonal och patienter påverka behandlingen av psoriasis/psoriasisartrit och vad säger forskningen om förhållandet mellan sjukdomarna och covid-19? Det är några av de ämnen som diskuterats under de första två dagarna av världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit som pågår fram till lördag den 3 juli.