Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Nya filmer om avfjällning, fotvård och smörjning

15 jun 2023 Nu finns tre nya filmer på vår filmsida, där vi tar upp några av de ämnen vi oftast får frågor om.

Läs hela artikeln

Sexuell hälsa vid psoriasis och psoriasisartrit

18 apr 2023 Sexualiteten är en viktig del av vår hälsa och vårt välmående. Att ha en kronisk sjukdom som psoriasis eller psoriasisartrit kan påverka den sexuella hälsan på olika sätt.

”Livsstilsfaktorer är jätteviktiga”

8 mar 2023 Svår psoriasis ökar risken för att drabbas av andra sjukdomar, men levnadsvanor väger tyngst. – Budskapet är att man ska ta hand om sin hälsa, säger läkaren och forskaren Albert Duvetorp.

Läs hela artikeln

Gert Wingårdh: ”Jag har inte upplevt något stigma”

3 nov 2022 Gert Wingårdh fick psoriasis som barn efter en minst sagt dramatisk upplevelse på ett scoutläger. Psoriasistidningen har pratat med honom om hans relation till sjukdomen och om hans roll som arkitekt, både i och utanför tv-rutan.

Läs hela artikeln

Vad är viktigast för dig som patient i primärvården?

25 okt 2022 Psoriasisförbundet publicerar enkät för att bättre förstå psoriasispatienternas behov och önskemål.

Sola med förnuft

16 jun 2022 Sommar och sol är bra för de flesta med psoriasis. Men det är flera saker som det är viktigt att tänka på när man är ute i solen. Psoriasistidningen har pratat med hudläkaren Birgitta Stymne som ger sina bästa råd om solning och psoriasis.

Många fördelar med teledermatologi

6 maj 2022 Användningen av dermatologi på distans med hjälp av digital teknik, så kallad teledermatologi, har ökat explosionsartat under covid-19 pandemin. Det är en vårdform som skapat både möjligheter och utmaningar när det gäller behandling av psoriasis och andra hudsjukdomar.

Läs hela artikeln

Ljusbehandling minskar till följd av pandemin

30 apr 2022 Möjligheten för psoriasispatienter att få ljusbehandling har minskat avsevärt under pandemin och behandlingsformen har ersatts allt mer av systemläkemedel. Det visar en ny undersökning som Psoriasisförbundet gjort.

Läs hela artikeln

Nytt projekt om sexuell hälsa vid psoriasis och psoriasisartrit

26 apr 2022 Psoriasisförbundet har fått finansiering för ett informationsprojekt om sexuell hälsa för personer som är drabbade av psoriasis och psoriasisartrit. Tanken med projektet är att patienter och vårdpersonal ska få verktyg att diskutera problem kring intimitet och annat som rör den sexuella hälsan.