Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Svensk forskare prisas på konferens

3 jul 2021 Priset för bästa vetenskapliga poster, den kanske mest prestigefyllda utmärkelsen på den sjätte världskonferensen om psoriasis och psoriasisartrit, gick till svenska forskaren Maria Lampinen. Det stod klart då konferensen avslutades på lördagseftermiddagen med en prisutdelning.

Fokus på patienter och covid-19 på världskonferens

1 jul 2021 Hur kan kommunikationen med vårdpersonal och patienter påverka behandlingen av psoriasis/psoriasisartrit och vad säger forskningen om förhållandet mellan sjukdomarna och covid-19? Det är några av de ämnen som diskuterats under de första två dagarna av världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit som pågår fram till lördag den 3 juli.

Viktigt med anhörigstöd

21 jun 2021 Hur stöttar man någon som har psoriasis och psoriasisartrit? För äkta paret Nikoletta och Jens Stålberg handlar det mycket om att kommunicera och hitta utrymme för vila.

Läs hela artikeln

Färre psoriasispatienter har fått vård under pandemin

17 jun 2021 Antalet patienter som får vård och uppföljning för svår psoriasis har minskat under pandemin. Det visar en rapport från Socialstyrelsen som släpptes på torsdagen.

Läs hela artikeln

Patientperspektiv på konferens om psoriasis och psoriasisartrit

8 jun 2021 Mellan den 30 juni och 3 juli hålls den sjätte världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit. Barbra Bohannan som ingår i den vetenskapliga kommittén som ansvarar för konferensens programinnehåll svarar på frågor om konferensen som i år kommer att bli helt digital.

Frisörutbildning drar i gång

24 maj 2021 Psoriasisförbundets certifieringsutbildning för frisörer har nu dragit i gång. Flera frisörer har anmält sig till en första omgång av utbildningen som går ut på att lära frisörer mer om psoriasis i hårbotten.

Läs hela artikeln

Samband mellan psykiskt mående och psoriasisskov

18 feb 2021 Psoriasistidningens första nummer för året har temat psykisk ohälsa. Där möter ni bland annat Diana Norling som märker ett tydligt samband mellan sitt psykiska mående och psoriasisskov.

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundet beklagar varsel på psoriasismottagningar

17 feb 2021 I dag gick Psoriasisföreningen i Stockholms län ut med besked om att man varslar samtliga medarbetare på sina psoriasismottagningar. Detta sker på grund av minskade vårdersättningar till följd av covid-19, enligt ett pressmeddelande.

Läs hela artikeln

Risk för psoriasis och psoriasisartrit kopplat till sämre kondition

22 jan 2021 En ny studie från Göteborgs universitet visar att det finns en koppling mellan fysisk kondition hos unga vuxna och risken för att drabbas av psoriasis och psoriasisartrit senare i livet. De med sämre kondition hade större risk att utveckla sjukdomarna.