Rast på parkeringsplats med guiden Mikel Berglund i samspråk

Guidad busstur Umeå runt

Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning har nyligen gjort en rundtur med buss genom Umeå stads bostadsområden. Byggnadsnämndens ordförande Mikael Berglund fungerade som kunnig och trivsam guide

Turen gick förbi järnvägsområdet i centrala Umeå där man planerar att flytta busstationen närmare och på så sätt utnyttja läget bättre.  Färden gick vidare förbi brobygget som blivit försenat två år, men som ska förbättra luftkvalitén inne i centrum i framtiden.

På Västteg fick man bland annat se var Bostaden bygger och hur man blandar hyreslägenheter och seniorboenden med Vård- och omsorgsboenden, det senare på uppdrag av Umeå kommun. Det ger samordningsvinster att komma nära service och hälsocentraler.

På Öns södra sida ska de röda husen vid Lillån renoveras och just nu arbetas med avfarter på båda sidor om E4 vägen.

På Coop invid Tomtebo tog resenärerna en välbehövlig paus som innebar lite småprat omkring resan och dess upplevelser.

Mikael Berglund framhöll att de nya bostadsområden som planerats verkar för en blandning av höghus, villor och bostadsrätter. Ett område som nämns särskilt är Tomtebo som vuxit snabbt och fungerar bra. Tomtebostrand planeras att byggas på ett liknande sätt och där även en ny brandstation och en ny förskola ska byggas.

På Östra station byggs det nu för fullt med bostadshus och parkeringar under mark. Där kommer även en affär att etablera sig.

Efter en tre timmars färd runt Umeå tackades Mikael Berglund för all information och busschauffören för att skickligt framfört fordonet av föreningens vice ordförande Gunilla Eriksson. Resan avslutades därefter med lunch på en närliggande restaurang.