Man spelar bowling

Träff med Bowling och middag

Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning har börjat hösten med en medlemsträff i VIP rummet på bowlingcentrum i Umeå. Både de som redan var medlemmar och nya kunde anmäla sig till träffen. Man spelade, utbytte erfarenheter omkring sjukdomen och avslutade med middag.

Man började med att presentera sig och därefter presenterade Annika Olofsson, Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning ordförande hur dagens upplägg såg. Man kunde umgås, spela, köpa Psoriasisförbundets lotter och som avslutning en gemensam middag.

Några började spela bowling medan andra gärna diskuterade olika behandlingar och hur man blivit bemött inom vården. Tips på hur man kan förbereda sig inför läkarbesöket gavs, t.ex. så har alla medlemmar tillgång till material på sina sidor.

Psoriasis påverkar immunförsvaret negativt och en stunds återhämtning varje dag kan vara viktigt. Det är en ärftlig sjukdom som ska behandlas individuellt utefter personens symptom. Man kan använda salvor, behandling med ljus och invärtes medel. Motion, mental träning och en aning styrketräning är viktigt att tänka på. Till ex vattengympa är en bra aktivitet att ägna sig åt.
Bowlingdeltagarna avslutade dagen med en god middag och efter träffen åkte man hem med ett trevligt minne i hågkomst.