Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning har besökt Curiosum. Här informerar Roger Johansson, Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning och Marianne Eik, Curiosum, om kvällens upplevelser.

Studiebesök på Curiosum

Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning har nyligen gjort studiebesök på Curiosum, det finns vid Umeälven intill Konstnärligt campus. Där fick man information om Universums stjärnor, planeter, månar och galaxer.

Curiosum är Umeå universitets science center för nyfikna, vetgiriga och kreativa människor i alla åldrar. Här kan man utforska, uppleva och upptäcka vetenskap och teknik på roliga sätt. Experimentera, spela spel, skapa specialeffekter inom film, res ut i rymden i domteatern och mycket annat.

Marianne Eik, informerade om kvällens film som skulle handla om universum. När tiden var inne fick besökarna sätta sig tillbakalutade i de sköna fåtöljerna i Domteatern. Där finns sittplatser för upp till 70 personer. Den är utrustad med en 360° skärm och toppmodern projektions- och ljudteknik för att erbjuda besökaren omslutande upplevelser. I domen fick besökarna titta på filmen Stort där deltagarna fick följa med på en hisnande upptäcktsresa bland stort och smått i vårt fantastiska universum.

Efter filmen bjöd föreningen på fika och en stunds samtal kring borden.

Besökarna från Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning återvände hem i mörka kvällen uppfylld av den verklighet som finns ute i rymden. Efter de upplevelsen förstår många att jorden endast är en liten del av ett stort Universum.