Kulturell resa till Rödbergsfortet

Besökarna kunde lätt få en känsla av hur den underjordiska bevakningen av Sverige såg ut. Här nere levde den flera hundra man stora personalstyrkan i stor hemlighet. Sverige skulle försvaras. Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning har gjort en bussresa till en av Bodens fästningar, Rödbergsfortet. Ett knappt 30-tal medlemmar åkte från ett grått Umeå upp emot Boden och där möttes de av den vita snön och glittrande solen men även av guiden Mats Rhen.

Inne i fortet serverades lunch i ett omgjort rum som tidigare var ett logement.  Med vita dukar och tända kandelabrar kunde den förträffliga husmanskosten intas.

Sällskapet guidades därefter runt i delar av fortet och fick se vad kanonerna laddades med och hur man tog ut riktningen mot den potentiella fienden. Kök, sjukstuga, tandläkare förråd mm allt för att klara en belägring.

Rödbergsfortet ingår i Bodens fästning som var en av världens tio största militära anläggningar. Förutom de fem fort som bildade ”gördeln” så bestod fästningen av en mängd olika anläggningar. Totalt bestod fort, bunkrar, stormhinder, skyttevärn, flankbatterier och skansar av 1 200 anläggningar. Som mest bemannades fästningen av 20 000 soldater och var bestyckad med 160 tunga artilleripjäser.

År 1903 började det mödosamma arbetet att med dynamit, spett och släggor gräva sig ner i det svenska urberget. Fem år senare stod Rödbergsfortet klart, det utgjorde hjärtat av Bodens fästning.

Den 31 december 1997 gick en epok i graven då den sista nyårssaluten sköts från Rödbergsfortet.

Resenärerna avslutade resan med middag i Lövånger. Det blev en lång upplevelserik dag med många minnen och trevliga samtal