Medlemmarna i Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning äter picknick mat tillsammans i friluftsområdet Gammlia

Picknick och frågor om psoriasis.

Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelnings medlemmar har nyligen deltagit i en picknick uppe på Gammlia. Man gick en även en tipsrunda som handlade om psoriasis.

Man kan lära sig mycket om psoriasis genom att läsa om sjukdomen, föreläsningar mm. Den här aftonen kunde många få ny kunskap genom de tipsfrågor som föreningen satt upp i Gammliaskogen.

Men först började man att ta för sig av den goda picknickmaten som medlemmarna bjöds på. Det var en pastasallad med kyckling som avnjöts tillsamman i den soliga aftonen.

Frågeställningarna ute på tipsrundan var ett quiz om sjukdomen. Ett av dessa påståenden var: Rökning kan öka risken att drabbas av psoriasis! Man vet att rökning ökar risken för att personer med psoriasis och psoriasisartrit får svårare skov. Det kan också innebära att behandlingen fungerar sämre.

Psoriasis är en ärftlig, kronisk inflammatorisk systemsjukdom och i Sverige beräknas att cirka 250 000 till 300 000 individer har psoriasis. Det är en av våra vanligaste folksjukdomar, en sjukdom som ibland kan innebära ett stort lidande för den enskilde individen. En del människor med psoriasis utvecklar ett immunförsvar som reagerar och går till angrepp mot den egna vävnaden. Reaktionen är att vävnaden inflammeras och det sker en kraftig nybildning av hudceller, vilket resulterar i fjällande, rodnande, torra fläckar på hud och i hårbotten. Man kan också få psoriasisartrit där ledbesvär är vanliga.

Kaffe och kaka serverades framme vid målet och efter rättning av svaren kunde de med flest rätt få pris. Alla återvända hem efter en trevlig stund tillsammans där mat, motion och hjärngympa stod i centrum.