Gotlands 50 års jubileum

50-årsjubiléum!
Gotlands Psoriasisförening fyllde 50 år den 21/9 2019.
Jubiléet firades på restaurang JODA med ett 40-tal deltagare vilka bjöds på en fantastiskt god 3-rätters middag och underhållning av Berra Alvengren och Tommy Pettersson.
Ordförande Jan-Erik Fors hälsade alla välkomna
Representanter från Psoriasisförbundet och från 7-länsavdelningarna var inbjudna och uppvaktade gotlandsföreningen med tal, blommor och gåvor.
Sekreteraren hade sammanställt ett utdrag ur föreningens historia, som låg vid varje kuvert.
Föreningen bildades 1969 på Visby stadshotell med ett 60-tal intresserade. Karl-Johan Nilsson, Fide blev vår förste ordförande och övriga i styrelsen blev Martin Jakobsson, Birgitta Eriksson (Falck), Maria Ansin, Göran Sundström, Gunhild Björklund, Hilding Andersson, Claes Virgin och Sigurd Widergren.
1970 gjordes det första reportaget om psoriasis i Gotlands Radio med ordförande Karl-Johan Nilsson och dermatolog Pär Stigell.
Frågan om lokaler för ljusbehandling var aktuell och 1974 invigdes lokalen på badavdelningen på Visby lasarett med pompa och ståt, med närvaro av Gotlands Radio, lokalpress, sjukvårdsstyrelsen sjukhusdirektören och hudläkare Erik Ohlsson. Man fortsatte att jobba för ljusbehandling på norra och södra Gotland och 1976 öppnades solariet i Hemse, 1977 i Slite.
Styrelsen tillsammans med fr.a. våra hudläkare Erik Olsson och hans efterträdare Ingegärd Malmros-Enander engagerade sig under många år i att jobba för tillgång till ljusbehandling och klimatvård för öns psoriatiker.
Föreningens årliga aktiviteter är höst-och vårträffar för medlemmarna och vattengymnastik lördagar i rehabbassängen i Hemse sedan många år.
Vi har fram till 2019 informerat om sjukdomen psoriasis och psoriasis-artrit, om PSO-förbundet och om vår lokalförening under Almedalsveckan.
Närmast blir en liknande presentation i foajén på Visby lasarett på Internationella Psoriasisdagen den 29 oktober.
Birgitta Falck, sekr.

Gotlands län