Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Psoriasiskompassen lanseras

21 mar 2019 Nu finns Psoriasiskompassen tillgänglig för Psoriasisförbundets medlemmar! Tanken med Psoriasiskompassen är att den ska fungera som vägledning för att hitta information kring vård, stöd och bidrag som är relevant för dig som har psoriasis eller psoriasisartrit, eller som närstående till någon med dessa diagnoser.

Läs hela artikeln

Ung Kontakt söker nätverkare till träff i maj

12 mar 2019 Ung kontakt är ett nätverk av personer som för förbundets räkning är kontaktpersoner för medlemmar, förtroendevalda och förbundskansliet när det gäller barn-, ungdoms och anhörigverksamhet.

Läs hela artikeln

Mottagningar i Stockholm kan tvingas stänga

8 mar 2019 I 46 år har Psoriasisföreningen i Stockholms län drivit vård utan vinstsyfte på öppenvårdsanläggningar för psoriasis/psoriasisartrit. Men nu är verksamheten hotad.

Läs hela artikeln

Ny pålaga besvärlig för icke vinstdriven psoriasisvård

27 feb 2019 I fjol gjorde 6 000 patienter sammanlagt 90 000 besök på Psoriasisföreningens mottagningar i Region Stockholm. Men nu kan en ny tillämpning av momsregler i vården drabba verksamheten hårt.

Årskrönika 2018

31 Dec 2018 Nu är det dags att plocka ner almanackan för 2018 och sätta upp den för 2019, istället. När vi gör det kan vi se tillbaka på ett mycket intensivt och spännande år.

Intervju med forskaren Liv Eidsmo

21 Dec 2018 Liv Eidsmo, Karolinska Institutet, är en av de forskare som får forskningsanslag från Psoriasisförbundets forskningsstiftelser.

Regionala träffar hösten 2018 en fullträff

29 Nov 2018 Under hösten har Psoriasisförbundet haft regionala träffar i fyra regioner för alla länsavdelningar. Vi har samlats i Umeå, Halmstad, Linköping och Uppsala för att diskutera utvecklings- och förnyelsefrågor. Till träffarna har det också varit tillfälle för ungdomsträff för att diskutera och utveckla ungdomsfrågor inför framtiden.

Rekordutdelning till forskning från Psoriasisförbundet

3 okt 2018 Psoriasisförbundet delar i år ut 4,65 miljoner kronor till svenska forskare inom psoriasis. Det är det högsta beloppet som förbundet via sina forskningsstiftelser någonsin har delat ut till vetenskapliga projekt som ökar kunskapen om psoriasis och psoriasisartrit, de sjukas levnadsvillkor och bättre behandlingsmetoder.

Psoriasisförbundets valenkät 2018

7 sep 2018 Inför valet har Psoriasisförbundet gått ut med ett valbudskap som innebär att: Psoriasis är en kronisk systemsjukdom som kräver helhetssyn. Vi vet att vården för människor med psoriasis och psoriasisartrit är mycket ojämlik över landet. Tillgången och möjligheter för diagnos och behandling ska inte vara beroende av var man bor. Hur vill partierna arbeta för att uppnå en mer jämlik vård?