Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Lång väntan på diagnos

3 Maj 2018 Personer med ledsjukdomen psoriasisartrit får vänta mycket länge, i genomsnitt 3,5 år, på att få sin diagnos. Det visar patientundersökningen Hardupsoriasisartrit.se som nu slutförts. Över 7 500 personer deltog i undersökningen som genomfördes av Psoriasisförbundet och Reumatikerförbundet i samarbete med Netdoktor.

Läs hela artikeln

Vikten av tidig diagnos i fokus vid samtal om psoriasisartrit

6 Mar 2018 Patienter med psoriasisartrit behöver få sin diagnos snabbare och vården behöver bli bättre samordnad. Det var två synpunkter som kom fram vid ett rundabordssamtal mellan sjukvårdspolitiker, läkare, tjänstemän och företrädare för patientorganisationer.

Läs hela artikeln

Debattartikel om oacceptabla vårdbrister inom psoriasisartrit

1 Mar 2018 Ordföranden från Psoriasisförbundet och Reumatikerförbundet uppmärksammar oacceptabla brister inom psoriasisartrit.vården

Läs hela artikeln

Uppdaterat: Anmäl dig till utbildning om psoriasis och psoriasisartrit 17-18 mars

7 Feb 2018 I vår kommer Västerbotten och Norrbottens län anordna utbildning om psoriasis och psoriasisartrit. Detta är ett tillfälle du inte bör missa.

Läs hela artikeln

Forskarsamtal om vad som händer inom forskningen om psoriasis och psoriasisartrit

5 Feb 2018 I framtiden får vi patienter ta ett större ansvar för vår egen vård. Det hävdade reumatologen Gerd-Marie Alenius och dermatologen Marcus Schmitt-Egenolf när de medverkade i ett samtal på Psoriasisförbundets riksstämma i oktober.

Pressklipp från Internationella psoriasisdagen

3 Nov 2017 Internationella psoriasisdagen uppmärksammades bland annat i Expressen och ICA-kuriren

Läs hela artikeln

Ny behandling på gång för Psoriasisartrit

20 Jun 2017 På forskningskonferensen EULAR presenterades data för två nya läkemedelsklasser vid psoriasisartrit. Båda med lovande resultat.

Läs hela artikeln

Fetma vanligare bland patienter med psoriasisartrit

20 Jun 2017 Närmare 30 procent av patienter med psoriasisartrit rapporterar fetma, enligt en svensk studie.

Världsmästare trots svåra smärtan

2 Maj 2017 En gång var han bäst i Sverige på 100 meter, men efter idrottskarriären levde Lion Martinez mycket ohälsosamt.