Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Algoritm ska förutsäga risken för psoriasisartrit

7 feb 2023 I dag lever många psoriasispatienter med psoriasisartrit flera år innan diagnosen ställs. Nu utvecklas ett datorprogram som ska kunna förutsäga, redan vid debut av hudsymptomen, vilka patienter som har förhöjd risk att få artrit.

Läs hela artikeln

Nytt projekt om sexuell hälsa vid psoriasis och psoriasisartrit

26 apr 2022 Psoriasisförbundet har fått finansiering för ett informationsprojekt om sexuell hälsa för personer som är drabbade av psoriasis och psoriasisartrit. Tanken med projektet är att patienter och vårdpersonal ska få verktyg att diskutera problem kring intimitet och annat som rör den sexuella hälsan.

Läs hela artikeln

Se föreläsningar om psoriasis och psoriasisartrit

31 mar 2022 Under 2022 satsar Psoriasisförbundet på att nå ut till medlemmar och andra intresserade med flera digitala föreläsningar. Hittills har det hållits en föreläsning om psoriasis och en om psoriasisartrit. Båda dessa föreläsningar finns nu att se på Psoriasisförbundets hemsida.

Förbundet satsar på unga

29 mar 2022 Under 2022 gör Psoriasisförbundet flera satsningar på barn, unga och deras anhöriga. Under våren kommer förbundets närståenderåd att dra igång och i sommar hålls en träff för barn och unga som lever med psoriasis och psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Närståenderåd ska hjälpa barn med psoriasis

11 feb 2022 Psoriasisförbundet ska starta ett närståenderåd för barn och unga för att tydligare driva de frågor som är viktiga för föräldrar och andra närstående. Uppstartsmöten har redan hållits och tanken är att kunna dra igång verksamheten ordentligt under 2022.

Läs hela artikeln

Psoriasisförbundet arrangerar föreläsningar om psoriasis och psoriasisartrit

4 feb 2022 Psoriasisförbundet kommer att arrangera en mängd olika digitala aktiviteter under året. Det handlar bland annat om digitala föreläsningar med forskare och träffar för nya och nyfikna medlemmar.

Psoriasisförbundet deltar i Patientriksdagen

31 aug 2021 I vinter är det åter dags för den så kallade Patientriksdagen. Ett unikt tillfälle för Psoriasisförbundet att påverka beslutsfattare och berätta vilka frågor som är viktiga för Psoriasisförbundets medlemmar. Läs mer om Patientriksdagen och kommentar från Psoriasisförbundets ordförande Tina Norgren här.

Fokus på patienter och covid-19 på världskonferens

1 jul 2021 Hur kan kommunikationen med vårdpersonal och patienter påverka behandlingen av psoriasis/psoriasisartrit och vad säger forskningen om förhållandet mellan sjukdomarna och covid-19? Det är några av de ämnen som diskuterats under de första två dagarna av världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit som pågår fram till lördag den 3 juli.

Viktigt med anhörigstöd

21 jun 2021 Hur stöttar man någon som har psoriasis och psoriasisartrit? För äkta paret Nikoletta och Jens Stålberg handlar det mycket om att kommunicera och hitta utrymme för vila.