Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Myter och fakta om coronaviruset

10 jul 2020 Är personer med psoriasis och psoriasisartrit en riskgrupp och hur ska man tänka kring sin behandling om man går på biologiska läkemedel eller annan medicin som kan påverka immunförsvaret? Psoriasistidningen har faktakollat några vanliga påståenden om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

”Bostadsort ska inte avgöra vilken vård du får”

23 jun 2020 Den 23 juni publicerade Psoriasisförbundet en debattartikel i Altinget med krav på en bättre och mer jämlik vård för patienter med psoriasis och psoriasisartrit. Här nedan svarar förbundsordförande Tina Norgren på tre frågor om innehållet i artikeln och varför det är viktigt att den publiceras nu.

Sändning om coronaviruset

29 maj 2020 Den 1 juni höll Psoriasisförbundet en direktsändning på Facebook där Toomas Talme, överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset svarade på tittarnas frågor om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit. Det går bra att se sändningen i efterhand via länken nedan.

Riktlinjer för psoriasisartrit släppta

29 apr 2020 Läkemedelsbehandling, rehabilitering och samordning av vårdinsatser kommer att vara huvudfokus i de nya nationella riktlinjerna för psoriasisartrit som släpptes på onsdagen. Men för att veta mer om vilka resurser som ska läggas på sjukdomen behövs det mer forskning.

Läs hela artikeln

Experterna om coronaviruset och psoriasis/psoriasisartrit

18 mar 2020 Vad ska man tänka på kring coronaviruset om man har psoriasis/psoriasisartrit? Psoriasisförbundet har pratat med två experter på hudsjukdomar som ger sina bästa råd.

Läs hela artikeln

Nina vill att vården ska se hela människan

1 nov 2018 Så påverkas psyket av psoriasis är temat för senaste Psoriasistidningen. Här bjuder vi på en av artiklarna.

Läs hela artikeln

Bli månadsgivare och stöd forskningen

19 jul 2018 Som månadsgivare kan vi tillsammans göra så att att forskare kan satsa långsiktigt för att uppnå nya genombrott.

Lång väntan på diagnos

3 maj 2018 Personer med ledsjukdomen psoriasisartrit får vänta mycket länge, i genomsnitt 3,5 år, på att få sin diagnos. Det visar patientundersökningen Hardupsoriasisartrit.se som nu slutförts. Över 7 500 personer deltog i undersökningen som genomfördes av Psoriasisförbundet och Reumatikerförbundet i samarbete med Netdoktor.

Läs hela artikeln

Vikten av tidig diagnos i fokus vid samtal om psoriasisartrit

6 mar 2018 Patienter med psoriasisartrit behöver få sin diagnos snabbare och vården behöver bli bättre samordnad. Det var två synpunkter som kom fram vid ett rundabordssamtal mellan sjukvårdspolitiker, läkare, tjänstemän och företrädare för patientorganisationer.