Senaste nytt från Psoriasisförbundet

Psoriasisförbundet deltar i Patientriksdagen

31 aug 2021 I vinter är det åter dags för den så kallade Patientriksdagen. Ett unikt tillfälle för Psoriasisförbundet att påverka beslutsfattare och berätta vilka frågor som är viktiga för Psoriasisförbundets medlemmar. Läs mer om Patientriksdagen och kommentar från Psoriasisförbundets ordförande Tina Norgren här.

Fokus på patienter och covid-19 på världskonferens

1 jul 2021 Hur kan kommunikationen med vårdpersonal och patienter påverka behandlingen av psoriasis/psoriasisartrit och vad säger forskningen om förhållandet mellan sjukdomarna och covid-19? Det är några av de ämnen som diskuterats under de första två dagarna av världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit som pågår fram till lördag den 3 juli.

Viktigt med anhörigstöd

21 jun 2021 Hur stöttar man någon som har psoriasis och psoriasisartrit? För äkta paret Nikoletta och Jens Stålberg handlar det mycket om att kommunicera och hitta utrymme för vila.

Läs hela artikeln

Patientperspektiv på konferens om psoriasis och psoriasisartrit

8 jun 2021 Mellan den 30 juni och 3 juli hålls den sjätte världskonferensen för psoriasis och psoriasisartrit. Barbra Bohannan som ingår i den vetenskapliga kommittén som ansvarar för konferensens programinnehåll svarar på frågor om konferensen som i år kommer att bli helt digital.

Läs hela artikeln

Myter och fakta om psoriasisartrit

31 maj 2021 Hur vanlig är den, vad finns det för likheter med psoriasis och kan de som har sjukdomen verkligen träna? Psoriasistidningen reder ut vad som är sant och falskt om psoriasisartrit.

Läs hela artikeln

Lång tid till diagnos för många med psoriasisartrit

30 apr 2021 Varför tar det så lång tid för många att få diagnosen psoriasisartrit och vilka förbättringar kan göras för att det ska gå snabbare? Psoriasistidningen har pratat med reumatologerna Gerd-Marie Alenius och Vilija Oke. Läs artikeln från det senaste numret av Psoriasistidningen här.

Läs hela artikeln

Låg kunskap om psoriasisartrit enligt enkät

30 mar 2021 Allmänläkares kunskap om psoriasisartrit är alltför låg. Det visar en ny undersökning om bemötandet i primärvården som Psoriasisförbundet gjort.

Läs hela artikeln

Samband mellan psykiskt mående och psoriasisskov

18 feb 2021 Psoriasistidningens första nummer för året har temat psykisk ohälsa. Där möter ni bland annat Diana Norling som märker ett tydligt samband mellan sitt psykiska mående och psoriasisskov.

Läs hela artikeln

Risk för psoriasis och psoriasisartrit kopplat till sämre kondition

22 jan 2021 En ny studie från Göteborgs universitet visar att det finns en koppling mellan fysisk kondition hos unga vuxna och risken för att drabbas av psoriasis och psoriasisartrit senare i livet. De med sämre kondition hade större risk att utveckla sjukdomarna.