Välkommen till Skåne

Skånes länsavdelning är indelad i sex lokalavdelningar från Båstad i norr till Ystad i söder. Tillsammans är vi cirka två tusen medlemmar, vilket gör oss till en av de tre största länsavdelningarna i Sverige.

Gemenskap, kunskap och engagemang är de viktigaste ledorden för vårt arbete. Vi arbetar för att öka kännedomen och kunskapen om sjukdomen både bland våra medlemmar och hos politiska beslutsfattare.

Vi arrangerar tematräffar, konferenser, deltar på mässor och marknadsplatser för att informera om sjukdomen.
Vi ordnar kurser i livsstilsfrågor och ordnar utbildningar för viss vårdpersonal.
Vi arbetar med att påverka politikerna i Skåne, så att alla ska få tillgång till god psoriasisvård.

På fyra ställen i länet har vi egna behandlingsanläggningar för ljusbehandling. Dessa finns i Helsingborg, Malmö, Trelleborg och Ystad. Anläggningarna har medicinsk kompetens som är knuten till verksamheten och det fordras remiss från läkare för att erhålla ljusbehandling.

Infobladet

Höstens nummer är ute nu

LäsPSO Infoblad hösten 2022  här

Styrelseträff

Sista helgen i oktober 2021 träffades styrelserna för Skånes läns- och lokalavdelningar på Höllviksnäs.

Till vår hjälp hade vi Pia Webeklint och Amelie Hedberg från  ABF, som hjälpte oss med att komma på sätt att utveckla vår förening, hur vi kan gå till väga för att skaffa nya medlemmar och hur vi kan ta hand om dem vi redan har. För ju fler medlemmar vi är, desto tyngre väger våra argument i våra kontakter med vården och politiker.

Vi kom bland annat fram till att vi kan bli ännu bättre på att informera om vår sjukdom och vår verksamhet på sociala medier. Pandemin har gjort att vi har använt oss av digitala möten. Dessa går att utveckla. Dock får vi inte glömma bort att fysiska möten kan vara viktiga för många.

Vi behöver ha en bra kontakt med våra medlemmar och lyssna på vad de har för önskemål om vad vi skall göra. Ta gärna ideér eller förslag på aktiviteter med dig när du går på våra årsmöten och lägg fram dem där. Eller varför inte lämna in dem som en motion?

En uppskattad punkt under helgen var ”Kroppsspråk”. Christel Björkegren, med erfarenhet från många teaterscener, höll i den. Hon visade på olika sätt att uppträde och visa känslor. Några av oss fick också komma upp och delta i övningar som gav upphov till många skratt och applåder.

Skåne län

c/o Wiveca Sjöstrand
Bäckgatan 15
253 33 Påarp

Skicka e-post

Jeanette Lindskog, Ordförande

Skicka e-post

Undrar du något?

Ställ en fråga

Har du frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att höra av dig. Skriv till oss så svarar vi så fort vi kan.

Ställ en fråga
Tack för din fråga!