Information om Psoriasis och Psoriasisartrit

Genom att föreläsa om psoriasis kan information om sjukdomen spridas till allmänheten. Genom att snabbt söka vård och få en snabb diagnos kan rätt behandling sättas in och den som insjuknat kan då få ett drägligare liv. Gunilla Eriksson, psoriasisföreningen i Umeå, har varit och informerat om systemsjukdomen Psoriasis på Kom in. Hon berättade om sjukdomens många ansikten, och hur hon har upplevt hur det är att leva med en kronisk sjukdom.

Först då fick hon rätt medicinering och även om diagnosen inte var trevlig att få så visste hon i alla vilken sjukdom hon drabbats av.
Psoriasis är en ärftlig inflammatorisk systemsjukdom som kan ge upphov till samsjuklighet med andra autoimmuna sjukdomar. Främst psoriasisartrit men även Diabetes, mag- och tarmsjukdomar samt hjärt- och kärl sjukdomar. Den vanligaste behandlingen är salvor och ljusbehandling. Man kan också få invärtes tablettbehandling i form av antiinflammatorisk medicin. Det ges även ut cellhämmande medel mot både hudutslag och invärtes värk i leder, muskler och muskelfästen. De allvarligaste sjuka kan få biologiska mediciner.
Tack vare Psoriasisförbundet så har vi den patientnära behandling som ändå finns idag. Det är även förbundet som ger pengar ur sina fonder för att forskningen skall kunna bedrivas. Alla hoppas på att forskarna kommer på den slutgiltiga lösningen på gåtan med psoriasis.
Om man lyckas bli fler medlemmar så står förbundet starkare mot politiker när det kämpas för en rättvis vård över hela landet.