Psoriasisartrit och alkohol

Det finns studier som visar att alkohol har en förebyggande effekt när det gäller reumatoid artrit. Vissa av dessa studier har även tittat på personer med psoriasisartrit och sett samma sak. Det studierna visar är att personer som dricker alkohol har ett större skydd än personer som aldrig eller sällan dricker alkohol.

Detta överensstämmer med resultat man sett när det gäller exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar, små mängder alkohol kan alltså ha en skyddande effekt mot inflammatoriska sjukdomar.

Noterbart är att de mängder som verkar ha denna skyddande effekt ligger under den gräns som finns för riskbruk. Vissa skillnader har kunnat ses mellan olika typer av alkohol, och man tror att exempelvis att den stora mängden antioxidanter som finns i rött vin kan spela in.

Eftersom vi vet att alkohol i stora mängder alltid medför en ökad risk för kroppsliga besvär, skador och sjukdomar är det ovanligt att rekommendera alkohol som ett skydd. Däremot anses det intressant att den positiva effekten kan finnas eftersom detta ger hopp för att finna andra skyddande faktorer som inte innebär en risk för hälsan.

Man bör ha i minnet att många läkemedel, exempelvis methotrexate och salazopyrin, delvis belastar levern precis som alkohol gör. Ulla Lindqvist, överläkare och reumatolog säger därför att patienter med dessa läkemedel bör avhålla sig helt från alkohol och att det är en rekommendation alla reumatologer ger.

Alkoholens eventuella positiva effekt på reumatoid artrit jämfört med läkemedlens är också mycket mindre, så i valet mellan dessa har medicinen definitivt en större effekt på din sjukdom.

Vad menas med riskbruk? När blir det för mycket?

När vi talar om måttlig alkoholkonsumtion menas den mängd per vecka som vi kan dricka utan risk för alkoholrelaterade skador. För en man ligger denna gräns på 14 standardglas/vecka och för en kvinna på 9 glas/vecka.

Samsjuklighet och alkohol

Det är bra att tänka på att alkohol ökar risken för flera av de sjukdomar som personer med psoriasis har en ökad risk för att få. Samsjuklighet är vanlig bland människor som har psoriasis. Exempel på dessa sjukdomar är diabetes, högt blodtryck samt hjärt- och kärlsjukdomar. Även skelettet blir tunnare av mycket alkohol, vilket gör att risken för benskörhet ökar. Till detta kan vi lägga att alkohol innehåller mycket energi vilket gör att det ger en risk för både ökad vikt, bukfetma liksom högt BMI.

Även om en del studier visar att små mängder alkohol, under gränsen för riskbruk, kan ha en viss skyddande effekt för en del sjukdomar rekommenderas inte alkohol att tas i förebyggande syfte. Ofta kan andra förebyggande faktorer, som exempelvis fysisk aktivitet ha en lika skyddande effekt.

Undrar du något?

Ställ en fråga

Har du frågor som du inte tycker du fått svar på? Skriv till oss så svarar vi så fort vi kan.

Ställ en fråga
Tack för din fråga!

Referenser till studier som nämns i artikeln

Alcohol consumtion is associated with decreased risk of rheumatoid arthritis; Results from two Scandinavian case-control studies, av Källberg H, et al. Publicerad i Ann Rheum Dis. 2009Februari;68(2):222-227.