Medlemskväll med lokalvisning och Yoga

Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning har nyligen erbjudit sina medlemmar en medlemskväll med sallad, kaffe och kaka. ABF representerades av Tobias Janze. Katarina Munther informerade om yoga och man fick pröva på några lätta övningar.

Många medlemmar hade anmält intresse eftersom de skulle få se Funktionsrätt nya lokaler på Mariehemsvägen 7 N. Först serverades dock en sallad med bröd och dryck till.

Ordförande Christer Mattsson guidade runt medlemmarna i två grupper för att de skulle få se de nya och ljusa lokalerna.

Innan kaffe och kaka fick Katarina Munter komma till tals. Hon har hållit på med Yoga i 10 års tid. Den yoga som hon erbjuder kallas flödesyoga eller Power Yoga dör andingen är central. Det är en lugn form och kan utformas efter gruppens behov. Besökarna fick pröva på några av övningarna till allas förtjusning.

Till kaffet och kakan passade många på att prata om vilka erfarenheter man gjort under sista tiden och den resa som många i föreningen nyligen deltagit i.

Information om psoriasis kommer att ske på föreläsningar på Kom In och Aktrisen, samt psoriasisdagen.

Tobias Janze, ABF, presenterade studieförbundet och vad de kan erbjuda medlemmarna i nära samarbete med föreningen. Det är enkelt att strata en cirkel, det ska vara minst tre deltagare som träffs minst tre gånger och då med tre studietimmar per tillfälle. Ledaren erbjuds gratis utbildning av ABF.

Psoriasis är en ärftlig inflammatorisk systemsjukdom som kan ge upphov till samsjuklighet med andra autoimmuna sjukdomar. Främst psoriasisartrit men även Diabetes, mag- och tarmsjukdomar samt hjärt- och kärl sjukdomar. Den vanligaste behandlingen är salvor och ljusbehandling. Man kan också få invärtes tablettbehandling i form av antiinflammatorisk medicin. Det ges även ut cellhämmande medel mot både hudutslag och invärtes värk i leder, muskler och muskelfästen. De allvarligaste sjuka kan få biologiska mediciner.

Tack vare Psoriasisförbundet så har vi den patientnära behandling som ändå finns idag. Det är även förbundet som ger pengar ur sina fonder för att forskningen skall kunna bedrivas.

Kvällen avslutades med att alla fick koma till tals i mindre grupper för att spåna inför nästa års program.