Psoriatiker besökte Brännlunds cider

En bister vårdag besökte Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning företaget Brännlands cider. På ditvägen samlades man för en härlig lunch och gemenskap. Tove Franzén, som leder det dagliga arbetet i Vännäsby, tog emot oss. Därefter informerade företagets grundare, Andreas Sundgren Graniti, om hur det gick till att etablera sig i Norrland och på vilket sätt äpplen kan förädlas till cider.

Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning erbjuder sina medlemmar ett antal aktiviteter och besök i närmiljön, men även kulturella resor på lite längre avstånd. Nu var det Vännäsby som lockade med Brännlands cider. Företaget bygger just nu ut och snart blir det dags för event omkring denna produkt.

Med hjälp av norrländsk vinterkyla koncentrerar man must från svenska äpplen och jäser den ett isvin med lika delar friska äppelaromer, syra och sötma. Brännland Cider producerar hantverksmässig cider helt baserad på 100% äppelmust utan smak- eller färgtillsatser. Målet är att skapa en svensk hantverkscider som gör avtryck i hela världen.

Brännland Cider startade 2010 som en dröm om att göra cider på Norrlandsäpplen. Efter två års försök, misslyckanden och nya upptäckter kom man till slutsatsen att svenska äpplen i kombination med det kalla norrländska klimatet lämpade sig allra bäst för att framställa Iscider.

Cidermusten jäses långsamt till ett bärnstensfärgat isvin med lika delar tydlig syra, varm sötma och kraftfulla äppelaromer. Inga tillsatser såsom socker, alkohol eller färgämnen är tillåtna i produktionen.

Besökarna fick se både hur jäsningen går till och det färdiga resultatet som nu säljs på Systembolaget men även direkt till restauranger runt om i Sverige men även utanför landet.

Nästa gång återkommer sällskapet när besöket kan inkludera ett event med avsmakning i de nya lokalerna som är under uppbyggnad.