Tunnbrödsbakning i bagarstuga

En härlig höstdag samlades ett glatt gäng från Psoriasisförbundet Umeå lokalavdelning för att baka tunnbröd. Bagarstugan låg i Krokbäck där en av medlemmarna Birgitta Eriksson, fantastiska bakkonst lärde ut tekniken i hur man bakar ett gott bröd. Gården är hennes barndomshem och har varit i släkten under många generationer.

Först ska bakugnen värmas upp ordentligt och länge. Det görs genom att man eldar mitt i ugnen. När sedan brödet är färdigt att gräddas flyttas glöden och elden utåt sidorna.

Degen, som gärna fått jäsa under natten, tas fram och ämnena läggs upp på bakbordet där jäser de ännu en gång. Utbakningen kräver mycket mjöl för att inte degen ska fastna.

Bröd kakan kavlas ut och naggas därefter med en speciell kavel. Brödet förs över på ett speciellt runt redskap, bakufjäl, som sedan används för att föra in brödet i ugnen.

I det sammanhanget är det viktigt att sopa av mjölet från brödet så det inte blir bränt. Efter gräddningen torkas brödet.