Vi informerar om psoriasis

Vi kan informera om ni har behov av att veta mer om multisjukdomen psoriasis. Själva informationen tar ungefär 1 timme. Det finns även tid för frågor. Klicka här för att ta kontakt med informationsansvarig i Psoriasisförbundet Umeå

Gunilla Eriksson, informationsansvarig Umeå

Genom Funktionsrätt har vi i samverkan med andra handikapporganisationer informerat på gymnasieskolor, utbildning för sjuksköterskor, omvårdnadsprogram, blivande yrkesvalslärare mm. Vi är även ute på lokala marknader med information och för att ge möjlighet till kontakt med någon i föreningen.

Sävar marknad 2014

Här informerar Psoriasisföreningen i Umeå på caféet Kom In. Klicka här för att läsa Umeå kommuns information om KOM IN>> (PDF-dokument, 186 kB)

Gunilla Eriksson har levt med psoriasis sedan barndomen. Hon har arbetat som förskollärare och är informatör och studieorganisatör i Psoriasisföreningen. Nyligen föreläste hon om hur det är att leva med psoriasis och dess samsjuklighet på Kom in. Kaféet och aktivitetsplatsen Kom in på Öbacka är ett samarbete mellan enheten prevention och handikappomsorgens dagliga verksamhet. Där erbjuds aktiviteter, underhållning och föreläsningar. Ordet psoriasis betyder skorv, klåda eller utslag. Det är en ärftlig, kronisk sjukdom. Psoriasis är en folksjukdom. Närmare 300 000 har den i någon form. Föreläsningen arrangerades av HSO Umeå och ABF Umeåregionen.

Umeå

Psoriasisförbundet